Mert mindenkit vár valaki valahol

Motorozzunk Okosabban

Motorozzunk Okosabban

Robotpilóta üzemmód motoron, avagy a tudatos jelenlét fontossága

2019. március 25. - Holovácegy

Előfordult már veled is, hogy vezetés közben elkalandoztak a gondolataid, egészen máshol járt, és nem az utat figyelted? Mindenkivel rendszeresen előfordul, hiszen ez az agy normál működése: az unalmas, monoton, ismétlődő feladatoknál átkapcsol robotpilóta üzemmódba, úgy érezzük, külön oda sem kell figyelni, megy magától, ezalatt tudunk mással foglalkozni, beszélgetni, zenét, valamilyen tananyagot hallgatni, átgondolni a napi feladatainkat, vagy csak simán merengeni valamin, mint az alábbi videón is.

És pont ez az egyik tulajdonságunk, ami miatt hamarosan száműzve leszünk a kormány mögül, számítógépek fogják irányítani a járműveinket, mert azok képesek folyamatosan 100%-ban csak a vezetésre koncentrálni.

Miért, ennyire veszélyes az, ha kicsit elkalandozik időnként a figyelmünk? Ha igen, akkor mit kellene tennünk ellene? Erről fog szólni ez a bejegyzés, érdemes végigolvasni!

mindfulness-motorozas-kozben.jpg

Nekem az egyik vesszőparipám, hogy a biztonságosabb motorozásnak is az önismeret az alapja. Nem csak a vezetési tudásunkkal kell tisztában lennünk, hanem a pszichés működésünkkel is.

Miért alakult ki többfajta "üzemmód" az agyunkban?

Mi emberek baromi büszkék vagyunk, hogy magasabb szinten, összetettebben gondolkodunk, mint az állatvilág többi szereplője, de valójában ezt a képességünket sokkal kevesebbet használjuk, mint a legtöbben gondolnák. Ennek egyszerű oka van, a racionális gondolkodás rengeteg energiát emészt fel. Ezért kialakult az agyban egy olyan munkamegosztás, hogy a primitívebb, egyszerűbb, de hatékonyabb, kevesebb energiát igénylő ősi agyterületek átveszik azokat a  funkciókat, amikhez nem szükséges a magasabb szintű gondolkodás vagy figyelem képessége. Valójában a napunk legnagyobb részében ilyen ismétlődő feladatokat végzünk, ezeket automatikusan hajtjuk végre, és ezzel rengeteg energiát spórolunk meg. Reggel felkelsz, reggelit készítesz, megmosakszol, fogat mosol, felöltözködsz, kimész az ajtón, ezek mind-mind jól berögződött, begyakorolt mozdulatok. Akkor is tudod ezeket csinálni, ha közben nem gondolsz semmire, csak bambulsz magad elé, vagy ha valami teljesen máson jár az agyad.

Amikor az automatikus feladatokért felelős agyterület olyan problémába ütközik, amit nem tud megoldani, nincs beidegződött kész válasz az adott helyzetre, akkor "szól" a racionális agynak, hogy figyusz, kellene egy kis segítség. Mész haza a megszokott útvonalon, de van egy terelés, nem tudsz arra továbbmenni. A figyelmed biztosan oda terelődik, bármin is járt az agyad előtte.

Miért veszélyes, ha hagyjuk az agyunkat elkalandozni vezetés közben?

Az ősi agy sokkal gyorsabban reagál azokra a dolgokra, amikre van kész megoldásunk, de ezek nagyon egyszerű döntési helyzetek általában. Ha megbotlik valaki, előre teszi a kezét, hogy tompítsa az esést. Ha pofon akarnak csapni, odarántod a kezed. Ezeket hívjuk általában reflexszerű mozdulatnak. Bármi, amit nagyon sokat gyakorolunk, berögződik, reflexszé válik, akár egy összetettebb mozdulatsor is, mint a vészfékezés.

Ez mind nagyon szép és jó, de a biztonságos vezetés a megelőzésről szól, nem arról, hogy valamire gyorsan reagáljunk. Ahhoz viszont alaposan kell elemezni a különböző forgalmi szituációkat, jelen kell lenni agyilag teljesen, nem csak robotpilóta üzemmódban.

Mondok pár példát:

Rengeteg ilyen helyzetet lehetne még írni, ahol mind-mind fontos, hogy nagyrészt folyamatosan a vezetési feladatokon tartsd a figyelmedet.

Én nagyon jól tudok több feladatot is egyszerre végezni!

Legtöbben rákényszerülünk, hogy időnként un. multitasking-ban dolgozzunk, amikor egyszerre kell többfelé koncentrálni, de valójában ez nagyon nem hatékony. Az ember ilyenkor sokkal rosszabbul oldja meg a feladatokat, mint ha ezeket külön-külön koncentráltan végezné. A vezetésnél pedig a rosszabb minőségű feladatmegoldás nagyobb baleseti kockázatot jelent! Ezért nem javaslom, hogy telefonálj motorozás közben, vagy akár egy nem tiszta helyzetben a köszönéssel foglalkozz, mert ezek elterelhetik a figyelmedet a fontosabb dologról.

Mit tehetünk, hogy ne terelődjön el a figyelmünk a vezetésről?

Mostanában nagyon divatos a mindfulness módszer, ami pont erről szól. A lényege röviden, hogy már kis gyakorlással is megtanulható az a képesség, hogy a nem odavaló gondolatoknak gátat szabjon az ember.

Mész haza a munkahelyedről, ahol volt egy konfliktusod az egyik kollégáddal, vagy a pároddal összekaptál valamin. Gondolatban ilyenkor végigjátszod újra és újra ezeket a beszélgetéseket és azon dühöngesz, hogy mit kellett volna mondanod vagy csinálnod. Vagy azon kezdesz el gondolkodni, hogy este még mit kell csinálnod, ha hazaértél.

Baromi sok mindenen tud kattogni az agyunk, aminek semmi, de semmi köze ahhoz, hogy egy motoron ülünk. Persze más az, ha egy autópályán órákat vezetünk, olyankor nem akkora baj, ha időnként elkalandozunk, de ha a városban megyünk A-ból B-be, az bőven kibírható, hogy nagyrészt a vezetésre figyeljünk.

Az első legfontosabb dolog a tudatosítás, hogy észleljük ezeket a pillanatokat. Kialakítsunk erre is egy reflexet, hogy nem jó, ha elkalandozunk vagy valami máson pörgünk. Ha ilyenkor a figyelmünket sikerül egy pillanatra ráirányítani erre, az már fél siker. Utána adjunk valamilyen feladatot magunknak, mondjuk minden táblát értelmezni fogunk, amivel találkozunk. Az agyunk nem képes két dologgal foglalkozni egyszerre, emiatt a másik gondolatunk, ami a vezetéstől független volt, szépen-lassan a háttérbe húzódik majd eltűnik.

Előre ki kell találni, és be kell gyakorolni, hogy mivel tudjuk a figyelmünket irányítani. Én például erre használom azokat a dolgokat, amiket a többi posztban is leírtam, hogy mikre érdemes figyelni vezetés közben. Folyamatosan pörgetem az agyamban azokat a szabályokat, amiket másoktól hallottam vagy magam találtam ki egy-egy forgalmi szituációra.

A mindfulness begyakorlásának az élet egyéb területein is sok hasznát vehetjük, de motorozásnál életet is menthet!

És mi lesz a motorozás élvezeti értékével?

A figyelem megöli az élvezeteket, ez ősi okosság. A legtöbb dolog akkor válik igazán élvezhetővé, amikor már nem is kell figyelned az adott tevékenységre, szinte magától megy. Ezt hívják flow-nak.

Nekem az az elvem, hogy egy sűrű városi forgalomban a túlélésre kell leginkább figyelni. Amikor úgy ítélem meg, hogy nyugodt a terep, lazíthatok egy kicsit, akkor is inkább kiürítem az agyamat és az élményre figyelek vagy még arra sem, csak egyszerűen élvezem az egészet. Nem rontom el azzal, hogy az agyam a napi dolgokon kattogjon. Amikor meg újra sűrűsödik a forgalom, több mindenre kell figyelni, akkor elkezdek koncentrálni.

Túrázásnál is az egyenesekben nézelődök, és jellemzően nyugisabb tempónál, kanyarokban arra figyelek, hogy nincs-e sóder, olajfolt, vízátmosás az út közepén, vagy hogy a szembejövő nem vágja-e le a kanyart.

Ha megtanulod irányítani a figyelmedet, kiüríteni az agyadat, akkor sokkal biztonságosabb és élvezetesebb lesz a motorozás, és minden más is! Jó gyakorlást hozzá!

Ha tetszett a bejegyzés, olvasd el a többit is, és ajánld az oldalt barátaidnak! Facebook oldalunkat is lájkold, nemcsak a friss blogbejegyzések, hanem más érdekes tartalmak miatt is!

A bejegyzés trackback címe:

https://okosmotoros.blog.hu/api/trackback/id/tr458903280

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása