Mert mindenkit vár valaki valahol

Motorozzunk Okosabban

Motorozzunk Okosabban

Motoros köszönés, telefonos headset és más "figyelemelterelők"

2014. július 12. - Holovácegy

A motorosok a legtöbb helyen a világon köszönnek egymásnak, van ahol lelkesebben, van ahol kevésbé, de a kéz és lábjeleket mindenhol ismerik, használják. Jópofa dolognak tűnik, ártatlan kis apróságnak, de nem biztos hogy az, ezért főleg a kezdőknek érdemes, de talán a haladóknak sem árt ezt is gyakorolni. GYAKOROLNI A KÖSZÖNÉST?!? Micsoda marhaság... :) Tudom, hogy első hallásra hülyeségnek tűnik, de meglátjátok, nem az.

motorcycle-wave-coll.jpg

Két dolog miatt is fontos, hogy ezzel is foglalkozzunk. Az egyik egyszerűbb: a köszönés pillanatára el kell engedni a kormányt a bal kezünkkel. A másik szerintem veszélyesebb lehet, pedig erre kevesebben gondolnak, a köszönés elvonja a figyelmünket, ugyanis általában megvárjuk, hogy visszaköszönjön a másik, és addig követjük a szemünkkel, ahogy egy ismerőst általában üdvözlünk az életben is.

Vegyük sorra mindkettőt, de előtte szögezzünk le valamit. Nem kötelező köszönni, még visszaköszönni sem! Ha olyan szituációban vagy, amiben ez veszélyes lenne, vagy még teljesen rutintalan vagy, inkább ne erőltesd!

Kezdjük a figyelemeltereléssel. Észreveszed a másikat, köszönsz neki, ő észrevesz, visszaköszön, ez kb 2 másodperc, ha nem köszön vissza, akkor még tovább is nézed. Ezalatt 50 km/h-nál a motor min. 28 métert tesz meg, és közben a másik motorost figyelted végig, aki a szembejövő sávban közlekedik, tehát kicsit el is fordítottad balra a fejed az útról. És ugyebár mikor megyünk csak ötvennel még városon belül is... Sokkal kisebb eséllyel veszel észre egy úthibát, sóder felhordást, olajfoltot, jobbról egy bekötőútról eléd forduló autóst, járdáról lelépő gyalogost, stb. Nagyon fontos ezért, hogy megtanulj úgy köszönni már az elején, hogy közben ne figyeld a másikat, visszaköszön-e! Észreveszed, elhatározod, hogy köszönsz neki, de mielőtt felemeled a kezed, már vissza is néztél az útra és ott tartod a tekintetedet mialatt intesz neki, nem várod meg a reakcióját! Ha eddig nem így csináltad, javasolom, hogy próbáld ki és szokj át erre a módszerre.

Hasonlóképpen lehet veszélyes a bukósisakba szerelhető headset is. Ha telefonálsz, beszélgetsz vezetés közben, biztosan romlik a helyzetfelismerő képességed, egy váratlan kiélezett szituációban rosszabbul döntesz, mint ha nem vonja el semmi a figyelmedet. Ezt már sokszor vizsgálták, és mindenhol ez jött ki végeredményül. Jó dolog, ha nem kell levenned a bukósisakodat, ha telefonálsz, de ha hívásod érkezik, inkább állj félre arra az időre, vagy amíg nem tudsz, addig is lassíts le. A párodnak pedig előtte mondd meg, hogy a belső kommunikáció nem arra való, hogy végig dumáljatok, hanem hogy időnként váltsatok pár szót egymással.

GPS használatánál is meg kell tanulni, hogy csak egy pillanatra nézz rá a képernyőre, és azonnal nézz vissza az útra, még mielőtt az agyad teljesen feldolgozná, amit látott. Ne bámuld folyamatosan a kijelzőt. Ha hosszabban kell nézned, mert egy bonyolultabb elágazás előtt vagy, mindig lassíts le, és mielőtt elkezdenél hosszasan időzni a képernyőn, jobban nézd meg az előtted lévő útszakaszt, tükröket, nem kell-e tartanod egy váratlan helyzettől, ha pedig lehet, inkább állj félre.

És a végére pár sor a kezdőknek, hogyan gyakorolják a köszönés kivitelezését. Egyenesben még egyszerűbb elengedni a kormányt, de kanyarban, nagyobb testű motorral bizonytalanság érzetét keltheti. Amíg nem tudsz magabiztosan fél kézzel motorozni, addig megoldás lehet, ha nem engeded el teljesen a kormányt, csak intesz a kezeddel, vagy felvillantod a reflektort. Gyakorolni egyszerű, parkolóban fél kézzel először egyenesen, majd egyre nagyobb szlalomozással kell megtanulnod, hogyan viselkedik ilyenkor a motor. Először furcsa lesz, mert általában támaszkodunk egy kicsit a kormányon, és így kanyarodásnál inkább toljuk azt, egy kézzel viszont tolni és húzni is kell a jobb kézzel, attól függően, merre akarsz menni, de hamar meg lehet szokni. Ha az enyhe szlalom már jól megy, akkor lehet elkezdeni gyakorolni szerpentinen kisebb tempónál, hogy egy teljes kanyar bevételét egy kézzel csináld végig. Csak ha már ez is jól megy, utána jusson eszedbe, hogy kanyarban fél kézzel köszönj a szembejövőnek.

Ha tetszett a bejegyzés, olvasd el a többit is, és ajánld az oldalt barátaidnak! Facebook oldalunkat is lájkold, nemcsak a friss blogbejegyzések, hanem más érdekes tartalmak miatt is!

A bejegyzés trackback címe:

https://okosmotoros.blog.hu/api/trackback/id/tr486502083

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása