Motorozás közben lehetünk mi is figyelmetlenek, de egyszerű statisztikai tény, hogy mások sokkal többen vannak, így annak valószínűsége, hogy ők hibáznak, nagyságrendekkel nagyobb :)
Nagyon fontos tehát, hogy közlekedés közben figyeljük a körülöttünk lévőket. Megpróbálom összeszedni a legtipikusabb helyzeteket. Vegyük sorra őket:
1. Ha egy autó bizonytalan, a sávján belül táncol, esetleg időnként el is hagyja azt egy-egy pillanatra, és hirtelen korrekcióval tér vissza, akkor nagy valószínűséggel kezdő vagy ritkán vezető sofőrrel van dolgunk. Ilyenkor mindig tartsunk nagyobb követési távolságot, vagy az első adandó alkalommal, nagyobb oldaltávolságot tartva előzzük meg, és távolodjunk el tőle, majd figyeljünk, hogy egy megállásnál hátulról se találhasson el (lásd: előző korábbi bejegyzést: hirtelen megállás)
2. Telefonáló sofőrt nagyon sokat látni, annak ellenére, hogy természetesen nem véletlenül tilos ez a tevékenység vezetés közben. A jellegzetes kéztartásról, ferde fejtartásról könnyen ki lehet szúrni hátulról nagyobb távolságból is. Az emberi agy képtelen teljesen megosztani a figyelmét, amikor valaki telefonál, biztosan elveszíti bizonyos szinten a kapcsolatot a külvilággal, kevesebb információt tud begyűjteni, és lassabban is reagál a azokra. A helyes magatartás ilyenkor ugyanaz, maradj le vagy előzd meg, amilyen gyorsan csak tudod. Különösen figyelj ilyenkor arra, amikor mellette elmész, mert legtöbbször váratlanul váltanak sávot, sokszor index nélkül.
3. Van egy alapszabály, ami úgy szól, hogy ha te látod a vezető arcát, akkor biztos lehetsz benne, hogy ő is lát. Ez még nem jelenti azt, hogy ÉSZRE IS VETT, de legalább esélye van rá. Ez a szabály legjobban akkor használható, amikor egy autó mellett haladsz el. Ha az ő oldalsó tükrében nem látod a vezető fejét, arcát, akkor biztosan tudhatod, hogy most vagy az autó holt terében, igyekezz minél gyorsabban elhagyni ezt a zónát! Ha még nem olvastad: párhuzamos közlekedés.
4. Parkoló autóból kétféle van. Az egyik már régóta áll, a másik éppen most érkezett vagy elindulni készül. Hacsak teheted, mindig tarts elegendő oldaltávolságot a parkoló autókkal. Érdemes figyelni azonban azt is, ülnek-e a kocsiban. Ha igen, akkor kétféle veszélyforrás lehet. Az egyik, hogy egyszer csak kivágódik az ajtó, és kipattan belőle valaki, ilyenkor fontos az oldaltávolság, mert máskülönben elkerülhetetlen egy komoly baleset.
A másik, lehetőség, hogy éppen indulni akar. Ha látod, hogy ülnek a vezetőülésben, akkor azonnal meg kell nézni, hogyan áll az autó bal első kereke. Kitekerte? Második jelzés, hogy fokozottan kell figyelni. Ilyenkor érdemes enyhén lassítani, legalább elvenni a gázt, és az első és hátsó fékkel is fel kell készülni a vészfékezésre. Ha már kezed a féken, kezd el keresni a tükörben vagy az ablakban a sofőr arcát. Ha meglátod a tekintetét, akkor megnyugodhatsz egy kicsit, de azért várd meg, míg megelőzted, és csak utána gyorsíts vissza, vedd le a kezed, lábad a fékről. Ha nem látod a tekintetét, akkor figyeld az autó mozgását. Ha még elég messze vagy tőle, felkészülhetsz a dudálásra is, mert sok esetben ennyi is elég ahhoz, hogy észrevegyenek, azonnal megálljon az éppen elinduló autó. Miközben figyelsz az autóra, mindig keresd a tekinteteddel a menekülési utat is: jönnek-e szembe éppen, és jönnek-e mögötted. Ha már nagyon közel vagy hozzá, amikor látod, hogy megmozdul az autó, akkor ne bajlódj a dudával, készülj a fékezésre vagy a kikerülésre. Ha meg tudsz állni, mindig állj inkább meg, mert lehet, hogy nem csak elindulni akar, hanem egyből meg is fordul, ilyenkor esélyed sincs az elkerülő hadműveletre, keresztbe fog állni előtted teljes hosszában, és pont arra mozog, amerre te kerülni akarod. Sokszor lehet olyan is, hogy látott téged, de nem jól mérte fel a távolságot, és éppen ezért ő nagy sebességgel fog kivágódni, hogy megforduljon, elinduljon, mielőtt te odaértél. Ha nagyon elnézte a dolgot, és reakció időn belül eléd kerül, akkor már lehetetlen elkerülni a bajt, ilyenkor számít nagyon, milyen sebességgel mentél, felkészültél-e egy kis lassítással, enyhe fékezéssel akkor, amikor észrevetted, ülnek-e az autóban. És ezért nem érdemes akkor sem száguldozni olyan helyen, ahol parkoló autók vannak, akkor sem, ha látszólag szabad az út.
5. Elsőbbséged van egy kereszteződésben? Ilyenkor se érezd magad teljes biztonságban. A teendő ugyanaz, mint az előző pontban az elinduló autónál: figyelni kell a sofőr tekintetét. Ha nem látod, nem feléd néz, hanem ellenkező irányba, akkor vedd úgy, hogy nem vett még észre téged. Teendő ugyanaz: gázelvétellel, enyhe fékezéssel lassíts (fékezésnél a mögötted haladónak is jelzed, hogy készüljön), tedd rá a kezed (lábad) a fékre, dudára, keresd a menekülőutat, figyeld a mögötted jövőt a tükörből. Mondhatod azt, hogy így nem lehet közlekedni, ha minden kereszteződésnél fel kell készülnöd arra, hogy nem adják meg az elsőbbséget. Pedig érdemes így menni, és csak akkor menj el mellette ezen óvintézkedések nélkül, ha látod a tekintetét, és biztos vagy abban, hogy észrevett. Ez egyébként jó taktika városon kívül akkor is, amikor egy mellékútról fordulna ki valaki a főútra, amin haladsz.
Ha tetszett a bejegyzés, olvasd el a többit is, és ajánld az oldalt barátaidnak! Facebook oldalunkat is lájkold, nemcsak a friss blogbejegyzések, hanem más érdekes tartalmak miatt is!