Készítettem egy közvélemény kutatást a közösségi oldalunk kedvelői körében, és ezt a témát kérték szinte a legtöbben. Ami azért lepett meg, mert sok helyen össze van foglalva ez a téma, bár legtöbbször csak 3 stílust mutatnak be, max 4-et, de akkor megpróbálok egy kicsit részletesebben és gazdagabban foglalkozni a témával, mint mások.
Amikről szó lesz:
- Francia stílus
- Angol stílus
- Hanging-off
- Bedőlés
- Spiegel stílus
- +1 Supermoto stílus
Leírom, hogy melyiknek mik az előnyei, hátrányai, mikor használjuk, vagy mikor nem használjuk. A folytatásért kattints!
Mielőtt sorra vesszük a különböző stílusokat, annyit javasolnék, hogy aki nem olvasta még, kezdje az ellenkormányzás című poszttal, mert itt is elő fog kerülni ez a fogalom.
1. Francia stílus, de hívják nyomásnak, lenyomásnak is:
Ennél a kanyarodásnál a felsőtestünket egyáltalán nem vagy a motorhoz képest csak enyhébb szögben döntjük meg. Mivel jóval kisebb tömeget kell (ellenkormányzással) ledöntenünk, emiatt az ellenkormányzás mértéke kisebb lehet, illetve a ledöntés is gyorsabban végrehajtható. Fontos tulajdonsága még, hogy a többi stílushoz képest ezzel kell a legjobban bedönteni a motort (ugyanannál a kanyarnál, ugyanolyan sebességnél természetesen). Emiatt különösen figyelni kell, hogy ne érjen le a motor alja, lábtartója, akármije, mert abból akár esés is lehet (elemeli, vagy akár csak tehermentesíti az egyik kereket egy pillanatra)
Mikor használjuk?
Több különböző helyzet van, amikor érdemes így kanyarodni. Vegyük őket sorba:
- Lassú kanyarodás, megfordulás: Amikor lassan manőverezünk, a kerekeken nagyon kis giroszkópikus erő ébred, ezért a motor kevésbé stabil, mint nagyobb sebességnél. Kanyarodás közben egy apró egyenetlenség, úthiba könnyebben kitéríti a motort, de lehet, hogy amúgy sem egyenletes íven kell kanyarodni, hanem folyamatosan kell változtatni az ívet (autók közötti szlalomozás), ilyenkor sokkal gyorsabb, ha csak a motort döntögetjük magunk alatt, a felsőtestünket kevésbé.
Ugyancsak fontos ilyenkor, hogy mivel kisebb ellenkormányzás kell hozzá, szűkebben tudunk kanyarodni, kevesebb helyet igényel oldal irányban, ami sokszor jól jön, ha ott a padka vagy egy másik jármű...
Szintén fontos szempont lehet, hogy egy éles fordulónál, megfordulásnál a kanyarodási sugár is csökken, ha jobban ledöntjük a motort. Ha a legkisebb íven szeretnél megfordulni, akkor koppig kitekert kormánynál a lehető legjobban le kell fektetni a motort (kezdőknek nem ajánlott a koppra kitekert kormánnyal való kanyarodás, ez egy haladó gyakorlat, megvan a maga titka, lásd: hátsó fék és gáz egyszerre történő használatáról szóló poszt) - Hirtelen (ki)kerülés: Akár nagyobb sebességnél is, ha hirtelen kell irányt váltani, és ehhez gyorsan kell a motort lefektetni, akkor azt így tudjuk megtenni. Amúgy is a hirtelen kikerülésnél utána majd gyorsan vissza is kell állítani a motort, esetleg ellenkező irányba is kanyarodni egyet, ilyenkor ez akár életmentő is lehet.
- Szlalomozás: Van aki szereti (én nagyon!), van akit nem, de az egyik legjobb gyakorlat ahhoz, hogy megtanuljuk magabiztosan kezelni a motort. Az éles, gyors szlalomnál, ha jól csináljuk, a felsőtestünk szinte nem is mozdul, végig függőleges marad, csak a motor mozog alattunk. Miért gyorsabb így szlalomozni? Kisebb tömeget kell megmozgatni, ezért gyorsabb lehet a ledöntés, valamint a ledöntéshez kisebb ellenkormányzásra van szükség, ezért szűkebben tarthatjuk a motor nyomvonalát, kevesebb utat kell megtennie a motornak, és sokkal gyorsabban tudunk korrigálni, ha picit elmértük a kanyart.
- Csúszós út: Egy olvasónk írta, hogy ő azért választja általában közúton a francia stílust, mert egy esetleges megcsúszás nem olyan agresszív, mint a többinél. Valóban, ennek több oka is van. Egyfelől az élesebb ledöntés miatt ugyan hamarabb csúszik meg a gumi, de az átmeneti fázis, amikor még nem csúszik, inkább csak kúszik, intenzívebb oldalmozdulást eredményez, amit könnyebb észrevenni, és lehet korrigálni. Másfelől az egyenes vagy kevésbé bedöntött felsőtest miatt ilyenkor a fenék oldalra mozdul, amit megint csak könnyebben veszünk észre, mint ha mondjuk az angol stílusnál kimegy a fenekünk alól a motor.
Lehet, hogy van más is, ha kihagytam valamit, írd meg a facebook oldalon, vagy itt kommentben és beteszem. Ez a többire is igaz!
2. Angol stílus, de hívják lefektetésnek is:
Ennél a módnál együtt dőlünk a motorral, a felső testünk egy vonalban marad a motorral végig a kanyarodás alatt.
Ez a legáltalánosabb stílus, minden sebességnél jól használható, ledöntésnél picit lassabb, mint a francia stílus, ezért a fenti eseteket leszámítva a legtöbb helyzetben tökéletes választás. Legtöbben így motoroznak utcán és ez jól is van így.
Mikor nem érdemes használni?
- Amikor a francia stílus hatékonyabb :), gyors irányváltás, szűk szlalom, hirtelen kikerülés, megfordulás, stb.
Mikor érdemes használni?
- Kisebb sebességnél, ha nem kell hirtelen irányt váltani
- Közepes sebességtől felfelé bármikor
Mikor lehet alternatívaként mást választani helyette?
- Gyorsabb, elnyújtott kanyarokban, amikor a testünket, ezzel együtt a súlypontunkat is változtatjuk.
- Élesebb kanyarból intenzív kigyorsításkor, de ilyet utcán nem nagyon csinálunk, max egy megfordulás után lehet indokolt, ha jönnek. Bár olyankor inkább várjunk egy kicsit...
Ezekről később lesz szó, akkor részletesen leírom, mit és miért lehet választani helyette. De hogy mennyire hatékony ez a stílus? Pl. a motoros szlalom versenyzők szinte végig így ülnek a motoron, és ez nem véletlen.
3. Hanging-off stílus, de hívják kiülésnek, sőt be- vagy lelógásnak is:
Ez a versenyzők tipikus kanyarodási stílusa. Utcán ritkán használjuk, pontosabban nem nagyon kellene, de ezt a hátrányok résznél leírom részletesen. Először is nézzük a helyes kivitelezést. A fenekünket kb. fél-egy farpofányival az ülés mellé helyezzük, kiülünk, a térdünket szétnyitjuk és a belső lábunkat belógatjuk a kanyar irányába, a felső testünket is a tank mellé helyezzük annyival, hogy a gerincünk nagyjából párhuzamos maradjon a motor tengelyével, ne üljünk keresztbe. Akit részletesebben érdekel, annak ajánlok egy kitűnő oldalt / blogot (Motoracer.hu) pályaversenyzés témakörében, nem csak a kanyarodásról, minden más témakörben nagyon részletes és magas színvonalú leírások találhatók. Ez pl. a testtartásról szól.
Fontos tudni, hogy ezt a stílust elsősorban pályára találták ki, amikor körről-körre ugyanúgy tudod végrehajtani, a pálya állapotát, minőségét cm-ről cm-re ismered, és ezek nem változnak pillanatok alatt. De akkor jöjjenek az előnyök, hátrányok.
Mikor használjuk?
- Kizárólag gyorsabb, elnyújtott kanyarokban. Kisebb sebességnél, éles szögben kanyarodáskor, vagy ha gyorsan kell változtatni a kanyarodás irányát többször is egymás után, akkor felesleges annyit tornázni, illetve lassabbak leszünk ezzel.
Előnyök:
- Mivel a testünk részben a motor mellett van, és a súlypontot alacsonyan tudjuk tartani, a motort elég kevésbé megdönteni, a kisebb dőlésszög nagyobb tapadást is jelent egyben.
- Gyorsabb kanyarvétel, vagy ugyanannál a sebességnél nagyobb tartalék
Hátrányok:
- Kimondottan közúton probléma, hogy a kiülés miatt szélesebb lesz a motoros a motorral együtt, jobban belóg a belső ív irányába a nyomvonalhoz képest. Egy balosban ez azt jelenti, hogy a szembejövő sávba át lehet lógni, egy jobbosba pedig a padka fölé nyúló tárgyak okozhatnak veszélyt. Ha biztonságos távolságot akar tartani az ember a szembejövőktől és az út széli tárgyaktól, akkor a saját sávunkból kevesebbet tudunk használni.
- Az egész testünket mozgatni kell a kanyarodás megkezdésekor és a befejezésekor egyaránt, ezért lassabban hajtható végre, egy esetleges korrigálásnál is lassabbak leszünk.
- Mivel a fenekünk nem az ülésen ül, a gerincünk nincs egy vonalban az motorral, kevésbé érezzük a motor és az út visszajelzéseit, egy esetleges megcsúszásra később tudunk reagálni.
Nem véletlen, hogy például a BMW vezetéstechnikai programjában kimondottan negatívan ítélik meg, hogy ezt a stílust utcán használja valaki. És sajnos nekem is volt olyan élményem, hogy a Dobogókői úton lezárták a forgalmat és egy mentőhelikoptert vártak éppen, amikor arra jártam, mert egy sportmotoros egy balosban beleakadt egy szembejövő autóba. Ilyenkor a motorosnak éppen a legsérülékenyebb részét kapja el, a fejét és a felső testét. Ha a szembejövő a felezővonalhoz közel jön, vagy át is lép azon, esetleg a motoros lóg át, és későn veszik észre, szinte elkerülhetetlen a baleset, ami ritkán úszható meg könnyű sérülésekkel.
Ha mégis szeretnéd használni, akkor érdemes a következő helyzetekre korlátozni:
- Jól belátható, ismert útszakaszon mész
- Nem a határon motorozás, hanem éppen a nagyobb tartalék, biztonságosabb kanyarodás miatt használod
- Lezárt (verseny)pályán vagy :)
Utcán inkább a következőket ajánlanám, ha valaki nem akar egyenes derékkal motorozni.
4. Bedőlés
Ez a legegyszerűbben úgy fogható fel, mint a francia stílus ellentéte. A motort kevésbé döntjük be, viszont a felső testünkkel belógunk a kanyar felé, és a térdünk zárva marad. Ugyanarra az elvre épül, mint a hanging-off, viszont kevésbé jár tornázással, ennek megfelelően kevésbé fárasztó, gyorsabban végrehajtható, viszont kevésbé hatékony. Lehet kombinálni azzal, hogy egy picit a fenekünket is megmozdítjuk, beljebb visszük, nem annyira, mint a kiülésnél, mondjuk egy negyed farpofányit.
Mikor használjuk:
- Intenzív kigyorsításkor. A kép amit találtam, egy szlalomversenyen készült. Ha francia vagy angol stílusban kanyarodunk egy éleset, és utána egy intenzív kigyorsításra van szükség, akkor hatékony, ha a motort hamarabb felállítjuk, így a tapadás megnő a kigyorsításhoz, viszont a kanyar felé dőléssel még fenntartjuk a kanyarodás egyensúlyát.
- Hosszabb, gyorsabb kanyarokban is növeli a biztonságérzetet, és ez nem csak érzés, mivel a bedöntés szöge csökken, az egyesített súlypont alacsonyabbra kerül, a tapadási határ is kitolódik, nagyobb marad a tartalék ugyanannál a sebességnél.
5. Spiegel stílus
Ez a hanging-off kistestvére. A technika hasonló, a fenekedet a kanyar irányába mozdítod, és a felső testedet is a motor vonalával párhuzamosan eltolod ugyanarra. Viszont nem nyitod szét a térdedet, és nem lógsz be annyira, mint a kiülésnél. A spiegelnél ezt egy kicsit elfordulva teszik, de ezt minden gond nélkül ki lehet hagyni, nem kell feltétlenül kicsavarodni hozzá. A bedőléshez hasonlóan itt is csökken a motor dőlésszöge, a motoros súlypontja alacsonyabbra kerül, emiatt nő a tapadás.
(fotó: totalbike.hu)
Ez szerintem kevésbé hatékony, mint a bedőlés, főleg a fenékmozdítással kombinált változatnál, viszont ízlés kérdése, jobban megvan az érzése az embernek, hogy sportosan motorozik, egy kicsit "kiüli" a motort. Az biztos, hogy ez is növeli a kanyarsebességet, ugyanannál a sebességnél a tartalékot, ezzel együtt a biztonságérzetet.
5+1. Supermoto stílus:
Mivel nagy rajongója vagyok a supermotoknak, és egy ilyennel járok már sok-sok éve a városban, ezért nem maradhat ki ez sem :) A supermoto gyakorlatilag egy krosszmotor, terep helyett utcai vagy pályagumival, nagyobb, hatékonyabb első fékkel, módosított futómű beállításokkal. Mivel ezek a hagyományos sportmotoroknál magasabb építésű, súlypontú motorok, és a pályákon a kanyar és végsebesség lényegesen alacsonyabb, másfajta kanyarvételi technikát igényelnek. Viszont van valami, amit ebből is át lehet ültetni a közútra. De nézzük, hogy néz ki.
Gyorsabb kanyarokban inkább egyenes felsőtesttel kanyarodnak, mint az angol stílusnál, élesebb, lassabb kanyaroknál viszont sokan kicsit maguk alá döntik a motort, mint a franci stílusban. Mivel itt a sportmotorhoz képest alacsonyabb a kanyarsebesség, megéri a krosszmotorozáshoz hasonlóan előre nyújtani és szinte letenni a belső lábat. ami egy véletlen megcsúszásnál megmenthet az eleséstől. Emiatt a mozdulat miatt lehet érdekes mindenkinek.
Mikor lehet használni?:
- Körforgalom. Sok helyen a kopásállóbb, de csúszósabb fehér aszfaltból csinálják, és kifelé is dől egy kicsit, ami nem egy motorost "tréfált" már meg.
- Laza, sóderes, poros burkolatú úton kanyarban
- Esőben, eső előtti szemerkélésben, eső utáni vizes burkolaton kanyarban kisebb, közepes sebességnél. Ugyancsak a fehér aszfalt esőben szinte a hóval, jéggel vetekszik csúszásban. Főleg az eső elején, amíg a port, piszkot nem mosta még le teljesen. Nincs olyan motoros, aki ilyen körülmények között ránézésre megállapítaná elsőre egy kanyarban, hogy mennyire fog tapadni a gumi. Jobb az óvatosság!
- Supermotozás közben majd minden kanyarban :)
Mint a fenti felsorolásból is látszik, a megcsúszás miatt lehet érdekes a láb előre nyújtása, szóval bármikor használhatod, amikor úgy érzed, megvan az esélye egy hirtelen, váratlan tapadás vesztésnek, és nem túl nagy a sebességed. És ahogy fentebb is írtam, a francia stílusnál jobban megérezni egy esetleges megcsúszást, szóval érdemes lehet azzal kombinálni. De amúgy ha bizonytalan vagy a tapadás miatt, akkor inkább lassítani kell, a láblendítés csak biztonsági tartalék legyen. Szóval nem félős vagy, azért teszed le a lábad kanyarban, hanem mert supermoto stílusban kanyarodsz :)
Van még számtalan módja annak, ahogy be lehet venni egy kanyart motorral, de közúton ezek a legáltalánosabbak. Ami még fontos: Általában külön gyakoroljuk a stílusokat, és nagyon sokszor egyik vagy másik stílusban kezdjük el a kanyart és fejezzük is be, de nem egyszer előfordul, hogy menet közben kell váltani, mert változik a sebesség vagy az ív. Ha mindegyik külön-külön készség szinten megy, akkor a variálás is menni fog.
Ha tetszett a bejegyzés, olvasd el a többit is, és ajánld az oldalt barátaidnak! Facebook oldalunkat is lájkold, nemcsak a friss blogbejegyzések, hanem más érdekes tartalmak miatt is!