Mert mindenkit vár valaki valahol

Motorozzunk Okosabban

Motorozzunk Okosabban

2 kérdés, amiken jó eséllyel Te is elhasalnál - Sebesség és kockázat

2015. június 06. - Holovácegy

Motorral nehéz úgy közlekedni, hogy betartsunk minden sebességkorlátozást. Sokszor ez ésszerűtlen is lenne, csak növelné a veszélyt, mert a többi jármű sem tartja be, és lassabbnak lenni, mint a környező forgalom, nem jó ómen. De mennyivel nagyobb a kockázat, ha csak egy "kicsivel" vagy sokkal gyorsabban megyünk? Erre keressük a választ ebben a posztban, és garantálom, hogy Téged is megdöbbent majd, amit olvasol!

speed.jpg

Kezdjük egy kis fizikával! Várj-várj, ne csukd be azonnal az oldalt, mert fontos megérteni a hátteret. :) Fékezésnél vagy egy balesetnél fizikai értelemben nem történik más, mint hogy a megszerzett mozgási energiát a motor vagy a testünk leadja a környezetének. Ez az energia melegíti jó esetben a fékrendszert, rossz esetben az ebből származó erő hajlítja a vasat, töri a csontot, roncsolja a szöveteket. Nyilvánvaló, minél nagyobb energiát kell leadni, annál nagyobb lesz a fékút nagysága, balesetnél pedig a sérülés mértéke. Ez így elég egyszerű, de azt már kevesebben tudják, hogy a sebességtől hogyan függ a mozgási energia.

Kezdjük egy kérdéssel. Szerinted, ha 50 km/h helyett 70-el mész, akkor mennyivel nagyobb a mozgási energiád? A kettő között 40% a különbség, akkor szerinted ugyanannyival nagyobb a mozgási energia is? Vagy többel, mondjuk 50-60-70%, vagy akár még többel?

A valóság az, hogy ha 50 km/h helyett 70 km/h-val megy valaki, akkor 96%-kal, vagyis közel 2x nagyobb lesz a mozgási energiája!

Hogy is jött ki ez? A mozgási energia képlete: E=½m * v² - vagyis NÉGYZETESEN függ a sebességtől! Ez szerintem durva, figyelembe véve, hogy egy modern nagyobb teljesítményű motoron 50-ról 70-re a másodperc tört rész alatt fel lehet gyorsulni, alig érezni a sebességkülönbséget, és máris kétszer hosszabb a fékút, kétszer nagyobb a kapott pofon egy esetleges csattanásnál! Ennek van egy ritkábban végiggondolt következménye is: ha nagyobb a sebesség és a mozgási energia, akkor fékezésnél az első métereken lényegesen kisebb sebességet veszít a jármű, mint ha lassabban menne.

De ha tudtad ezt a négyzetes összefüggést, még akkor is meg fogsz lepődni a következőn! 

Maradjunk a fenti példánál, 50 km/h-val megy egy motoros, amikor 25m-re előtte szabálytalanul kihajt elé keresztbe egy másik jármű. Átlagos reakcióidőt, motor fékteljesítményt, körülményeket feltételezve az ütközés elkerülhetetlen, de csak 18 km/h-val fog bekövetkezni, amiből várhatóan csak apróbb sérülések lesznek. Szerinted mennyivel ütközne, ha 70 km/h-val menne 50 helyett?

Már tudod a négyzetes szabályt, de valószínűleg mégsem tudnád helyesen megtippelni, ugyanis az eredmény 62 km/h, ennyivel fog belecsapódni a másik járműbe oldalról! Na és most jön a pláne, a baleset pillanatában leadott mozgási energia 12x nagyobb ebben az esetben! Nem elírás, 12x! És mi történt? 50 helyett 70-nel ment valaki, nagy dolog... Igen, sajnos nagy dolog, de az igazság az, hogy fogalmunk nincs, mit kockáztatunk azzal, ha egy "kicsit" gyorsabban megyünk, mint kellene..

Miből adódik ez a hatalmas különbség? Két oka van, az egyik, hogy ha gyorsabban megyünk, akkor a reakcióidő alatt, amíg a fékhez nyúlunk, hosszabb utat teszünk meg lassulás nélkül. Számokban kifejezve 50-nél 14m-t megyünk fék nélkül, vagyis 11m marad még lassítani, 70-nél már több mint 19m-t, kevesebb, mint 6m marad arra, hogy csökkenjen valamit a sebességünk. 25m lenne a lassításra, és ebből 19-et fékezés nélkül gurulnánk. Kemény, nem? Valamint ott van a kétszeres fékút is, aminél most inkább az számít, hogy mekkora sebességet veszít méterenként a jármű. 50 km/h-nál az első méteren 2 km/h-t, 70-nél csak 1,4-et. Ebből a kettőből jön ki a végén a hatalmas különbség. Aki a pontos számításra, képletekre, valamint a lassulási, reakcióidőbeli adatokra is kíváncsi, az olvassa el Rusznák András igazságügyi járműszakértő kitűnő cikkét, amiben egy másik példát mutat be. Nekem is leesett az állam, amikor olvastam ezt az írást, és elhatároztam, hogy felteszem a cikkben szereplő kérdést kicsit átfogalmazva a motorozzunk okosabban facebook oldalon is. Kíváncsi voltam rá, Ti mit tippelnétek. A kérdés az volt, hogy ha 100 km/h-val meg tud valaki állni egy hirtelen felbukkanó akadály előtt, akkor mennyivel csattanna, ha 120-al menne? A válaszlehetőségek a következők voltak:

20 km/h, 32 km/ h, 47 km/h, 74 km/h, 85 km/h - Állj meg egy pillanatra, ne nézd meg a megoldást! Te melyiket tippelnéd? Megvan? Továbbmehetünk?

12 34 56 78 90 - Írok pár fals számot, hogy még véletlenül se lásd meg lejjebb a megoldást, ha letévedt volna a szemed :)

A helyes válasz a 74 km/h. Hihetetlen, nem?! Ha ennyivel ütközik valaki, akkor már komoly esélye van egy maradandó sérülésnek vagy akár halálos kimenetelnek, miközben ha csak 20 km/h-val megy lassabban, simán meg tud állni! Ezen érdemes egy kicsit elgondolkodni, és nem kell olyan kitérő válaszokat adni, hogy francnak kell megállni, mindig kerülni kell, mert van, amikor nem lehet vagy nincs már idő kerülni.

Na most akkor arra tippelj, hányan szavaztak erre. Összesen 240 válasz érkezett (köszi, ha Te is nyomtad a gombot!), de a helyes válaszra jött a legkevesebb tipp, mindössze 5% találta el! A legtöbben az elsőre voksoltak (30%), hogy csak 20 km/h, de a tippelők több mint 80% az első három valamelyikére kattintott, vagyis jelentősen alábecsülte a veszélyt!

Ha úgy érzed, a Te motoros tudásod, motorod műszaki állapota, reflexed miatt lényegesen rövidebb fékúttal meg tudsz állni, mint a számolásban vett nagy átlag, akkor van egy rossz hírem. A 25 m-t ki kell cserélni 20 m-re, és máris egy hasonlóan durva különbség jön ki! Nem a konkrét számok a lényegesek, azok annyi mindentől függenek, hanem az arányok! Ugyanazok a körülmények, de 10-20 km/h-val lassabban megy valaki, és máris sokszoros a túlélés esélye egy balesetnél!

Mégis mit lehet tenni, hogy csökkentsük a kockázatot?

Vannak elkerülhetetlen szituk, de mégis az egyetlen dolog, amivel BÁRMIKOR tudjuk csökkenteni egy komolyabb sérülés kockázatát, ha minden helyzetben, ami potenciálisan veszélyes lehet, LASSÍTUNK legalább egy kicsit! Tehát nem elég gázelvétellel, fékre helyezett kézzel felkészülni, hanem picit érdemes lassítani, ha nem vagyunk biztosak a másikban, a szituációban.

Mondok pár példát: Mész főútvonalon és egy bekötőútról érkezik egy autó. Láthatólag el akar engedni, de mindannyiunk rémálma, hogy az utolsó pillanatban, amikor már képtelen vagy kivédeni, mégis elénk fordul. Látszólag tehetetlenek vagyunk egy ilyen helyzet kivédésére, de valójában mégis tehetünk valamit. Nyilván nem kell megállni, de ha ilyen esetben arra gondolunk, hogy mi van, ha elénk fordul, akkor elveheted a gázt, enyhén ráfékezhetsz és felkészülhetsz a vészfékezésre. Érdemes mindig lassítani ilyenkor? A fizika és a matek egyértelműen azt mutatja, hogy igen!

Még egyszer leírom, mert szerintem ez a legfontosabb, hogy megmaradjon mindenkiben! Ha egy olyan helyzetben, amiből baleset lehet, annyit teszel, hogy visszalassítasz mondjuk 70-ről 50-re, máris jelentősen csökkentetted az esélyét egy súlyos balesetnek!!!

Az utcai motorozás talán legfontosabb törvénye így szól: Inkább lassíts ezerszer feleslegesen, mint egyszer nem... Nyilván nem kell beleugrani a fékbe, mert akkor hátulról jönnek beléd, de egy enyhe lassítás mindig érdemes, ha olyan helyzetben vagy, amiben a másik hibája kivédhetetlen helyzetet okoz. Úgy is egy pillanat alatt vissza tudod nyerni az elvesztett sebességet, aki pedig spórolás miatt nem akar fékezgetni, gyorsítani, annak érdemesebb átgondolni, mennyit takarít meg és mit kockáztat.

Többen írták, hogy szerintük veszélyes dolog például egy kikanyarodni akaró autó előtt lassítani még enyhén is, mert még azt hiszi, hogy el akarjuk engedni. Van egy jó és egy rossz hírem ezzel kapcsolatban, melyikkel kezdjem? A jó hír, hogy nem fogja. Több ezerszer használtam már ezt a technikát hasonló helyzetekben, egyszer sem tapasztaltam ilyet. A rossz hír, hogy azért nem fogja, mert szemből egy motorosnak a kis felület miatt eleve nagyon nehéz megállapítani a sebességét, ami egyébként egy elég komoly rizikófaktor, ezt jó tudni. De azt hogy meg éppen enyhén lassít vagy gyorsít egy motoros, konkrétan lehetetlen megmondani szemből, főleg messziről.

Azt már tudjuk, hogy miért veszélyes gyorsan menni. De akkor sose élvezzük a sebességet? Szerintem azért lehet, de ésszel. A legveszélyesebb, amikor tartósan mész nagy sebességgel, és nem reagálsz a körülötted zajló eseményekre, körülményekre. Ha például autóúton gyorsan mész (esetleg sokkal gyorsabban, mint szabadna), és látod, hogy szemből balra akar fordulni valaki, és bízol benne, hogy helyesen mérte fel a sebességedet, és megvárja, hogy elmenjél, és nem lassítasz, akkor ez a klasszikus orosz rulett esete... Ne engedd, hogy mások döntsenek a Te életedről! Ilyenkor érdemes belenézni a tükörbe, hogy nincs-e a seggedben valaki, és ha nem, akkor erősen visszalassítani, amennyire biztonságosnak érzed. Aztán, amikor megint szabad a pálya, és élvezni akarod a száguldást, húzz egy kövér gázt, de a következő helyzetben lassíts megint vissza. Persze, ne feledd, hogy kiugorhat egy őz, vaddisznó, nem látható úthiba, defektet kaphatsz, más műszaki hiba, és a sebességgel négyzetesen nő a mozgási energiád is..., szóval igazából mindig lehet valami, ami miatt nem érdemes tartósan száguldozni.

Én egyébként nem szeretek nagy sebességgel sokáig menni, de ez egyéni ízlés dolga. Sokkal jobban szeretem magát a gyorsulás érzését, mint a száguldásét, ezért még külön élvezem is, hogy vissza kell lassítani, utána mehet a gyorsítás pár másodpercig, amíg megint jön valaki, aki miatt vissza kell venni a gázt. Városban is így megyek, ha főúton haladok és jobbról, balról érkezik valaki, akinek elsőbbséget kell adnia nekem, először tükör, ha nem jön senki, akkor lehet erősebb fék, ha túl gyorsan mentem, ha jönnek közel mögöttem, akkor csak enyhe lassítás, és a féken hagyom a kezem és a lábam is, egészen addig, amíg el nem mentem mellette. Ha előttem bénázik valaki, akkor lassítok, lemaradok kicsit, amikor tiszta a helyzet, akkor nagy oldaltávolsággal egy intenzív gyorsítással megelőzöm és próbálok távol maradni tőle.

Ui.: A fenti négyzetes mozgási energia szabály miatt még nézni is rossz, amikor városban pólóban, rövidnadrágban, kiskosztümben, mindennemű védőfelszerelés nélkül egy robogós vagy nagymotoros 70-nel vagy még gyorsabban hasít. Ha így esik el, az a minimum, hogy kétszer annyi húst nyúz le róla az aszfalt, mint ha 50-el ment volna. És ez tényleg a minimum, ennél csak nagyobb baj történhet. Szóval ha nem viselsz védőfelszerelést, ami ajánlott lenne amúgy még kánikulában is, akkor legalább menj lassan! De inkább viselj.

Ha tetszett a bejegyzés, olvasd el a többit is, és ajánld az oldalt barátaidnak! Facebook oldalunkat is lájkold, nemcsak a friss blogbejegyzések, hanem más érdekes tartalmak miatt is!

A bejegyzés trackback címe:

https://okosmotoros.blog.hu/api/trackback/id/tr916957041

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

[mike] 2016.07.31. 20:20:45

Sajnos elvi hibásak a számítások, ugyanis nem veszi figyelembe, hogy a légellenállás szintén négyzetesen egyenes arányos a sebességgel, ezért a lassulás sem lineáris. További észrevételem, hogy akinek 1 sec a reakcióideje, mire a fékhez nyúl, az valószínűleg ittas. Amúgy okoskodásnak jó.

Ovecskin 2016.08.15. 21:55:55

Sok esetben viszont az lehet a baj, ha lassítasz és ezt határozatlanságnak veszi az autós és épp emiatt fordul ki eléd. Én lassítani szoktam ezekben a szituációkban, de parázok azzól, hogy ezt úgy értékelik esetleg, hogy elengedem őket.

Holovácegy 2017.10.08. 01:10:07

@Ovecskin: szemből nagyon nehéz megállapítani egy motoros sebességét, azt meg hogy éppen lassít vagy gyorsít, szinte lehetetlen. Emiatt nem kell félned. Attól inkább, hogy ha nem lassítasz és kijönnek eléd, akkor baj van...

Holovácegy 2017.10.08. 01:18:35

@[mike]: A lassulás a mozgási energia négyzetes szabálya miatt sem lineáris, hiszen nagyobb sebességnél a fékrendszer adott hőtermelése nem ugyanolyan sebességcsökkenést eredményez, mint lassabb sebességnél, ráadásul a fékrendszered változó hőmérséklete is beleszámít, meg a külső hőmérséklet, meg ahogy írod, a légellenállás és még egy csomó minden. Nem egy precíz szimulációt kell elvárni egy ilyen cikktől, hanem azt, hogy felhívja a figyelmet arra a tényre, hogy ha csak 10-20%-kal mész gyorsabban, akkor egy balesetnél nem 10-20%-kal, hanem sokkal-sokkal jobban növekszik a sérülés kockázata.
Amúgy az 1mp-es reakcióidő nem a fékhez nyúlásra értendő, hanem az esemény bekövetkeztétől a jármű lassulásáig, ebben benne van a fékek tehetetlensége is. Nem én számolok ezzel, hanem az igazságügyi szakértők, mert egy átlagos sofőr, ha nincs felkészülve, hogy neki vészfékeznie kell, kb. ennyi idő alatt tudja elkezdeni lassítani a járművet.
süti beállítások módosítása