Mert mindenkit vár valaki valahol

Motorozzunk Okosabban

Robotpilóta üzemmód motoron, avagy a tudatos jelenlét fontossága

2019. március 25. - Holovácegy

Előfordult már veled is, hogy vezetés közben elkalandoztak a gondolataid, egészen máshol járt, és nem az utat figyelted? Mindenkivel rendszeresen előfordul, hiszen ez az agy normál működése: az unalmas, monoton, ismétlődő feladatoknál átkapcsol robotpilóta üzemmódba, úgy érezzük, külön oda sem kell figyelni, megy magától, ezalatt tudunk mással foglalkozni, beszélgetni, zenét, valamilyen tananyagot hallgatni, átgondolni a napi feladatainkat, vagy csak simán merengeni valamin, mint az alábbi videón is.

És pont ez az egyik tulajdonságunk, ami miatt hamarosan száműzve leszünk a kormány mögül, számítógépek fogják irányítani a járműveinket, mert azok képesek folyamatosan 100%-ban csak a vezetésre koncentrálni.

Miért, ennyire veszélyes az, ha kicsit elkalandozik időnként a figyelmünk? Ha igen, akkor mit kellene tennünk ellene? Erről fog szólni ez a bejegyzés, érdemes végigolvasni!

mindfulness-motorozas-kozben.jpg

Tovább

Kanyarodási stílusok (5 + 1 fajta)

Készítettem egy közvélemény kutatást a közösségi oldalunk kedvelői körében, és ezt a témát kérték szinte a legtöbben. Ami azért lepett meg, mert sok helyen össze van foglalva ez a téma, bár legtöbbször csak 3 stílust mutatnak be, max 4-et, de akkor megpróbálok egy kicsit részletesebben és gazdagabban foglalkozni a témával, mint mások.

Amikről szó lesz:

  • Francia stílus
  • Angol stílus
  • Hanging-off
  • Bedőlés
  • Spiegel stílus
  • +1 Supermoto stílus

Leírom, hogy melyiknek mik az előnyei, hátrányai, mikor használjuk, vagy mikor nem használjuk. A folytatásért kattints!

kanyarodasi-stilusok.jpg

Tovább

Hátsó fék helyes használata motoron - amit kevesen tudnak

A hátsó fék használata szinte vallási kérdés. Az egyik tábor esküszik rá, rengeteget használja, a másik szinte soha. Akármelyik oldallal beszél az ember, kiderül, hogy komoly ideológiai háttere van mindkét hozzáállásnak. Pedig a legjobb esetben is csak az egyiküknek lehet igaza. De mégis kinek?

Akik nem használják, vagy csak alig, leggyakrabban arra hivatkoznak, hogy fékezésnél a fékerő túlnyomó része az első keréken ébred. Szélsőséges esetben vészfékezésnél a hátsó kerék szinte elemelkedik a talajtól, bármilyen apró fékerő azonnal blokkolná  a hátsó kereket. Leggyakrabban ezt sportmotorosoktól szoktam hallani, olyanoktól is, akik pályáznak amatőr szinten.

Vigyázat, a cikk további része hittérítő elemeket tartalmaz! Ha a második táborhoz tartozol, és továbbra is hátsófék-ellenes akarsz maradni, és nem akarod megtudni, miért és hogyan kell különböző helyzetekben megfelelő módon használni a hátsó féket, ne olvass tovább! :)

Először is egy rövid felsorolás, hogy mikről lesz szó:

  • Hátsó fék szerepe vészfékezésnél
  • Hátsó fék szerepe precíz manőverezésnél, szlalomozásnál (gáz és fék egyszerre használata)
  • Hátsó fék szerepe kanyarodásnál, ívmódosításnál (gáz és fék egyszerre használata)

Ha már olvastad a cikket a vészfékezésről, tudod, hogy az első fázisban nagyon fontos szerep hárul a hátsó fékre: stabilizálja a motort, illetve amíg nem bukik előre a motor, addig a lassulásba is jelentősen besegít. Ha jól használod a hátsó féket, jó pár méterrel rövidebb lehet a fékutad.

elso-hatso-fek.jpg

Tovább

2 kérdés, amiken jó eséllyel Te is elhasalnál - Sebesség és kockázat

Motorral nehéz úgy közlekedni, hogy betartsunk minden sebességkorlátozást. Sokszor ez ésszerűtlen is lenne, csak növelné a veszélyt, mert a többi jármű sem tartja be, és lassabbnak lenni, mint a környező forgalom, nem jó ómen. De mennyivel nagyobb a kockázat, ha csak egy "kicsivel" vagy sokkal gyorsabban megyünk? Erre keressük a választ ebben a posztban, és garantálom, hogy Téged is megdöbbent majd, amit olvasol!

speed.jpg

Tovább

Kanyarodás motoron ellenkormányzással - érthetően

Kezdjük azzal, hogy mit is jelent az ellenkormányzás, mert már ez is zavart okoz időnként. A legtöbben azt a jelentését ismerik, amikor egy jármű hátuljának megcsúszásakor a megcsúszás irányába tekerik a kormányt. Az autósoknál csak erre a mozdulatra használják az ellenkormányzás kifejezést, de a motoros világban még két dolgot is így hívnak, csak hogy ne legyen egyszerű az élet, és főleg a kezdőket teljesen összezavarják. Ugyanis annak is ez a neve, amikor a kanyarodást úgy indítják, hogy ellentétes irányba tolják a kormányt, mint amerre fordulni akarnak. Ezt hívják még ellentétes kormánymozdulatnak, kormányimpulzusnak vagy kormánytolásnak is. És ellenkormányzásnak hívják azt is, amikor egy kanyarban az íven tartáshoz (a kanyar irányával) ellentétes kormányerőt kell kifejteni. Erre is használják a kormánytolás kifejezést. Jó, nem?

Mi most ezzel az utolsó kettővel foglalkozunk, egyelőre nem driftelve kanyarodunk és nem farolgatunk... :) Sok helyen fogsz találkozni teljesen hibás vagy hiányos magyarázattal, ezt a cikket azért írtam, mert egy oktatáson én is rosszul hallottam, és láttam a többieken, mennyire összezavarodtak utána. Ha ebből sem érted meg, írj légy szíves, mert akkor valószínűleg át kell fogalmazzak pár részt. Soha nem Te vagy a hülye, ha valami nem érthető eléggé, hanem aki írta! ;)

Mi is szokott általában elhangozni az ellenkormányzással kapcsolatban? Közepes vagy nagyobb sebességnél kanyarodásnál pont fordítva kell kormányozni, mert a motor éppen ellentétesen fordul, mint amerre a kormányt mozdítod. Azt is hozzáteszik, hogy mindenki így fordul, csak esetleg erről nem tud még, nem tudatosan használja. Az ember elképzeli, ahogy balra akar fordulni és közben jobbra fordítja a kormányt, és úgy érzi, valami nem stimmel itt...

ellenkormányzás.jpg

Pedig bármilyen meglepő ez elsőre, ez tényleg így van, egy bizonyos sebesség felett ellentétesen kell indítani a kanyarodást, sőt, ahogy egy olvasó felhívta rá a figyelmet, valójában mindig így kanyarodunk, sebességtől függetlenül, a ledöntést elősegítjük egy ellentétes kormánymozdulattal. De ismerjük meg részletesen az egész folyamatot.

Tovább

Motoros köszönés, telefonos headset és más "figyelemelterelők"

A motorosok a legtöbb helyen a világon köszönnek egymásnak, van ahol lelkesebben, van ahol kevésbé, de a kéz és lábjeleket mindenhol ismerik, használják. Jópofa dolognak tűnik, ártatlan kis apróságnak, de nem biztos hogy az, ezért főleg a kezdőknek érdemes, de talán a haladóknak sem árt ezt is gyakorolni. GYAKOROLNI A KÖSZÖNÉST?!? Micsoda marhaság... :) Tudom, hogy első hallásra hülyeségnek tűnik, de meglátjátok, nem az.

motorcycle-wave-coll.jpg

Tovább

Melyik nyomvonalat válasszam motoron?

Ez egy olyan téma, amiről viszonylag keveset lehet hallani, olvasni. Egy autóval egyértelmű, hogyan haladjunk a sávunkban, de motorral már korántsem az. Nagyon sokan középen mennek, ez logikusnak is tűnik, egyenlő távolságra van mindkét oldalról érkező veszélyforrásoktól. A lassabb robogósok előszeretettel húzódnak le jobb oldalra, hogy könnyebb legyen megelőzni őket, sokan pedig folyamatosan cikáznak, egyenesen szinte nem is mennek egy métert sem.

nyomvonal.jpg

Tovább

Motoros veszélyben - Figyeld a sofört

Motorozás közben lehetünk mi is figyelmetlenek, de egyszerű statisztikai tény, hogy mások sokkal többen vannak, így annak valószínűsége, hogy ők hibáznak, nagyságrendekkel nagyobb :)

car-driving-with-mobile.jpg

Nagyon fontos tehát, hogy közlekedés közben figyeljük a körülöttünk lévőket. Megpróbálom összeszedni a legtipikusabb helyzeteket. Vegyük sorra őket:

Tovább

Motoros veszélyben - Hirtelen megállás

Hatalmas kockázat van abban, ha egy tempósan haladó kocsisor hirtelen lelassul, esetleg megáll. Ez nem csak városban veszélyes, hanem a városon kívül országúton, főleg autópályán is.

motorcycle-in-traffic-light-accident-600x297.jpgHa egy motoros kellő követési távolságot hagy, akkor nem lehet gond a megállás, bár motorosoknál az egyik jellemző hiba, hogy túl közel mennek az előttük haladóhoz. Ha már nem tudsz megállni, akkor a kitérés az egyetlen lehetőség, menekülő utat kell keresni a megálló, lassító kocsi mellett valamelyik oldalon. Azonban nem csak ilyenkor érdemes ezt tenni. Miért?

Tovább

Motoros veszélyben - Párhuzamos közlekedés

Ez szintén egy nagyon veszélyes szituáció, nem csak városban, hanem autópályán is, és nem csak motorral, hanem autóval is érdemes figyelni az alább leírtakra.

motorcycle-in-mirror.jpg

Motorral nagyon könnyű egy autó, teherautó, busz holt terébe kerülni. Ráadásul ha ilyenkor sávot vált, rá húzza a kormányt, mert kikerül egy kátyút mondjuk, akkor vagy oldalról éri el a mellette haladó motorost, meglöki oldalra, vagy pont az első kerekét viszi el, ami szinte biztosan azonnali esést jelent. De ha "csak" oldalra billent ki valakit az egyensúlyából egy ilyen ütközés, már az is végzetes lehet.

Tovább